25.03.2015

Wyniki Rankingu Zaufane Opinie za 2014 r.


Internetowe zakupy spowszedniały. Po pokonaniu barier technologicznych, związanych z upowszechnieniem się dostępu do internetu, znikają również obawy psychologiczne. 84% Polaków lubi zakupy w internecie, co więcej – 82% przegląda oferty w e-sklepach po prostu dla przyjemności, szukając zakupowych inspiracji. Ponad połowa badanych uważa, że zakupy w sieci są tak samo (a nawet bardziej) bezpieczne jak tradycyjne. Największy wpływ na nasze zaufanie mają opinie innych użytkowników i rekomendacje przyznawane sklepom w ramach niezależnych programów takich jak „Zaufane Opinie Ceneo.pl”.


Przedstawiamy wyniki V edycji rankingu najlepiej ocenianych przez klientów sklepów internetowych. Zestawienie powstało na podstawie niemal 1,2 mln ankiet wypełnionych przez użytkowników serwisu w okresie od września 2013 roku do września 2014 roku.

W ciągu ostatnich kilkunastu lat internetowe zakupy stały się potężną gałęzią handlu, dynamicznie wpływając na całą gospodarkę. Niemal każdy Polak ma już za sobą zakupowy debiut w e-sklepie, wielu z nas korzysta z ofert online kilka razy w miesiącu. Rośnie też poczucie bezpieczeństwa, przekładające się na zaufanie Polaków do tej formy zawierania transakcji.
Ponad połowa polskich internautów (54%) uważa, że zakupy przez Internet są przynajmniej tak samo (jak nie bardziej) bezpieczne jak tradycyjne. Nieco większe zaufanie do zakupów internetowych mają mężczyźni (58%) niż kobiety (51%).


84% Polaków LUBI robić zakupy w internecie

Co więcej zdecydowana większość Polaków po prostu lubi robić zakupy przez internet – taką deklarację złożyło aż 84% ankietowanych. Równie duża grupa – 82% – przyznała się do przeglądania internetowych ofert dla przyjemności, choć zdecydowanie częściej robią to kobiety (86%) niż mężczyźni (76%) – często kończąc takie wirtualne „wycieczki” po e-sklepach konkretnym zakupem.
– Można pokusić się o stwierdzenie, że ten właśnie trend jest przyczyną dynamicznego wzrostu e-sprzedaży w ramach takich kategorii, jak moda i wyposażenie wnętrz. Narzędzie stosowane przez sklepy już dziś pozwalają na coraz lepszą ekspozycję produktów, a wchodząca w grudniu br. „Ustawa o prawach konsumentów” jeszcze bardziej zwiększy możliwości i ułatwi procedury związane ze zwrotem zakupionego towaru – wszystko to wpływa na fakt, że Polacy coraz śmielej kupują w sieci produkty, które do tej pory nabywali głównie w tradycyjny sposób w galeriach i pasażach handlowych – tłumaczy Marcin Łachajczyk, Dyrektor Zarządzający Ceneo.pl


Ulubione kategorie w e-zakupach: elektronika, moda, design

Jak pokazuje badanie TNS Polska zlecone przez Ceneo.pl, najpopularniejsze kategorie produktów kupowanych przez Polaków w sieci to obok sprzętu AGD i RTV (52%), właśnie wyposażenie wnętrz (52%) i moda (51%) – ta ostania kategoria jest oczywiście bardziej domeną kobiet (69%) niż mężczyzn (29%). Prawie połowa badanych ma doświadczenia z kupowaniem książek (49%), telefonów i akcesoriów elektronicznych (48%). Mocną pozycję w rankingu ulubionych kategorii internetowych zakupów Polaków (niemal 1/3) mają kosmetyki i produkty dla dzieci.


Czego Polak nie lubi w e-zakupach?

Mimo jednak ogólnie pozytywnego postrzegania e-handlu przez Polaków, e-sklepom wciąż pozostaje pole do poprawy. Za największą trudność kupujący w sieci wciąż uważają koszty dostawy (65%) oraz problemy z odbiorem związane z dopasowaniem się do godzin pracy firm kurierskich (50%). Spora część uważa, że zdjęcia i opisy produktów często nie wystarczają do tego, by podjąć decyzję o zakupie (65%). Rzadziej – choć trudno powiedzieć, że rzadko – internauci zwracają uwagę na inne kwestie. Ponad 40% jest zdania, że uzupełnianie danych kontaktowych w formularzach sklepów internetowych jest uciążliwe. Więcej niż co trzecia osoba (36%) uważa, że za mało jest sklepów internetowych, w których można kupować produkty z różnych kategorii.
– Świetną odpowiedzią na tę ostatnią potrzebę klientów jest usługa „Kup na Ceneo”. Cały proces zakupowy mieści się na jednej stronie: dokonując zakupów w kilku sklepach użytkownik wybiera formę płatności, sposób dostawy z każdego sklepu oraz dane do wysyłki i potwierdza transakcję jednym kliknięciem – podkreśla Joanna Heine, Kierownik Działu Rozwoju Produktów w Ceneo.pl. – Płacąc za towar można skorzystać z systemu szybkich płatności internetowych PayU, a wszystkie transakcje objęte są Programem Ochrony Kupujących. O tym, że coraz więcej sklepów chce korzystać z takich narzędzi pozyskiwania ruchu może świadczyć fakt, że liczba sklepów umożliwiających dokonanie zakupów na Ceneo w ciągu ostatniego roku wzrosła aż trzykrotnie – dodaje.


Nowe funkcje porównywarek – oszczędność pieniędzy i czasu

Transformacji uległ przede wszystkim model funkcjonowania porównywarek, które przestały już służyć tylko wyszukiwaniu najlepszych okazji cenowych, a stały się miejscem, w którym użytkownik może przeprowadzić cały proces zakupowy od początku do końca: od wyszukania produktu, poprzez sprawdzenie informacji na jego temat, zapoznanie się z opiniami o sklepie aż po wybór towaru, zamówienie i dokonanie płatności.
Do korzystania z porównywarek cenowych przyznaje się 70% Polaków. Częściej robią to mężczyźni (79%) niż kobiety (66%). Aż 77% potwierdziło, że możliwość realizacji wspólnej transakcji dla zakupów robionych w różnych e-sklepach – tak jak jest to możliwe w usłudze „Kup na Ceneo” – jest bardzo dobrym rozwiązaniem.


Bezpieczne zakupy = Zaufane Opinie

Choć większość osób jest zdania, że zakupy przez Internet są równie bezpieczne, co te tradycyjne, to nie jest to bezpieczeństwo oparte na „kredycie zaufania”. Prawie wszyscy internauci (96%) podkreślają, że zwracają uwagę na to, by miejsca, w których kupują były bezpieczne.

Najpopularniejszym systemem rekomendacji sklepów internetowych w Polsce jest program „Zaufane Opinie Ceneo.pl”. System opiera się o internetowe ankiety, które są wypełniane przez tych klientów, którzy dokonali faktycznego zakupu w konkretnym sklepie internetowym. Fakt, że opinie pochodzą bezpośrednio od klientów, stanowi dużą przewagę nad zwykłymi opiniami, które może wystawić każdy. Klienci w „Zaufanych Opiniach” dzielą się zarówno pozytywnymi, jak i negatywnymi uwagami na temat swoich doświadczeń zakupowych – gwarantuje to rzetelny obraz sklepów objętych rankingiem.

Od początku programu – od 2009 roku – zebrano niemal 3,5 mln zaufanych opinii. Klienci chętnie dzielą się swoim zdaniem – dziennie przybywa ok. 4000 nowych opinii.

W programie bierze udział 2500 sklepów. Okazuje się, że już sam fakt uczestnictwa w nim stanowi dla klientów wiarygodny dowód zaufania i rzetelności: oferty sklepów nagradzanych w programie są odwiedzane nawet 23% częściej niż pozostałe, a uzyskane godło „Zaufane Opinie Ceneo.pl” zwiększa liczbę zamówień aż o 50%.

Wyniki czterech dotychczasowych edycji obejmowały dane z całego roku i publikowane były w I kwartale następnego.
– W bieżącej edycji zdecydowaliśmy się na przesunięcie terminu publikacji rankingu już na początek IV kwartału. Zależy nam, by pokazać naszym użytkownikom najbardziej zaufane, rzetelne i wiarygodne sklepy tuż przed okresem największego przedświątecznego boomu w e-handlu – mówi Marcin Łachajczyk, Dyrektor Zarządzający Ceneo.pl. – Nasz ranking opieramy na danych z ostatnich 12 miesięcy (od września 2013 do września 2014) – pokazujemy więc, jak sklepy poradziły sobie również ze znacznie zwiększonych ruchem IV kwartału w ubiegłym roku – dodaje.


W rankingu znalazły się te z nich, które zostały najlepiej ocenione przez kupujących. Sklepy zostały ocenione w 7 kategoriach:


Pobierz raport „Polak lubi zakupy w Internecie”, zawierający Ranking Zaufane Opinie 2014.

Badanie wykonała firma TNS Polska na zlecenie serwisu Ceneo.pl. Badanie zostało wykonane w dniach 18-25 września 2014 roku, na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie 1000 internautów w wieku 15 i więcej lat. Grupa osób badanych jest zróżnicowana pod względem płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejsca zamieszkania. Raport został uzupełniony o dane serwisu Ceneo.pl zebrane z 1,2 mln ankiet przekazanych po dokonaniu zakupu w sklepach internetowych w okresie od września 2013 do września 2014.

Tagi: , ,